Op 17 mei 2025 vond een belangrijke checkoverdracht voor de restauratie van de DDR-sneltrein VT18.16 plaats. Heer Volkmar Lorenz overhandigde namens Märklin een check van 25.000 euro aan heer Mario Lied van de SVT Görlitz. Deze donatie komt ten goede aan de omvangrijke restauratiewerkzaamheden van deze historische trein, die naar verwachting in de zomer van 2025 weer rijvaardig is.
Het is een verdere belangrijke stap in de heropleving van deze iconische DDR-sneltrein.
Diesel-sneltreinstel (SVT) Görlitz, ook bekend als VT 18.16 of serie 175, was een prestigeproject voor de Deutsche Reichsbahn van de DDR. Tussen 1963 en 1968 werden in totaal acht exemplaren door VEB Waggonbau Görlitz geproduceerd. Met een maximale snelheid van 160 km/h en een motorvermogen van 1000 pk per motorwagen gold de SVT als een technisch hoogstandje uit die tijd. De trein werd onder andere op internationale verbindingen naar Wenen, Kopenhagen en Malmo ingezet en beschikte over een Mitropa=Restaurant en comfortable coupés voor 140 reizigers.
Sinds 2003 is geen enkel exemplaar meer dienstvaardig. De prachtige stellen stonden onbeschermd in weer en wind in de open lucht opgesteld en dreigden langzaam te verrotten. Toen bedacht een groep voormalige Reichsbahn medewerkers en andere enthousiastelingen een plan en richtten in 2019 een belangengroep (gGmbH) om een compleet treinstel in de oude luister te herstellen. Sindsdien werken ongeveer 80 vrijwilligers uit Duitsland, Denemarken en Tsjechië aan de restauratie. De totale kosten voor het project worden geschat op ongeveer 5 miljoen euro, waarvan de federale overheid rond de 3,37 miljoen euro en de Vrijstaat Saksen 300.000 euro bijdragen. Ongeveer 800.000 euro moet worden opgehaald via eigen middelen en donaties.
Momenteel wordt de SVT Görlitz gerestaureerd in de werkplaats van VIS Verkehrs Industrie Systeme in Halberstadt. In maart 2024 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: De geschilderde motorwagen VT 18.16.10 werd na uitgebreide onderhoudswerkzaamheden weer op zijn draaistellen gezet. Ook moeten de elektriciteit, verwarmings- en waterleidingen, evenals het interieur, worden vernieuwd voordat de trein op 1 augustus 2025 weer op eigen kracht kan rijden. In de toekomst zijn er tot 50 nostalgische speciale ritten per jaar gepland, aanvankelijk in Duitsland en Tsjechië (Hamburg, Sylt en Praag), met het vooruitzicht op ritten naar andere Europese landen.
Geheel passend bij de restauratie van deze legendarische sneltrein VT 18.16 bieden wij een zeer gedetailleerd model overeenkomstig het voorbeeld onder Märklin-artikelnummer 38175 aan. Het model is te bestellen bij uw dealer.
De gelijkstroomuitvoering van dit model vindt u in het TRIX H0-assortiment onder het artikelnummer 25175.
Spoor H0 Tijdperk VI Locomotieven