Nieuwe constructie van Märklin. De serie 38 is terug!
Deze in 1921 gebouwde loc uit serie 38.10-40 met serienummer 3676 verrichtte vele jaren dienst, om vervolgens in 1951 te worden omgebouwd tot de legendarische testlocomotief 78 1001 om zo deel uit te gaan maken van de geschiedenis van de Duitse spoorwegtechniek. Als Zomernieuws 2020 brengt Märklin deze fantastische stoomlocomotief weer uit (Märklin artikelnummer 39380).
Voorbeeld: Stoomlocomotief met sleeptender serie 38.10-40 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Vroegere Pruisische P8. Uitvoering met twee ketelopbouwen, kleine Wagner-windleiplaten en baktender. Bedrijfsnummer 38 2919. In gebruik rond 1949/50.
De stoomlocomotief serie 38
Met het voor het vroege tijdperk III typische DRB-lantaarns en de kleine Wagner-windleiplaten is de voorkant voorbeeldgetrouw vormgegeven. Ook de plaatsing van de ketelopbouwen met stoomdom, zandkist en drinkwaterreiniger is overeenkomstig het voorbeeld uitgevoerd. Dit geldt ook voor de spaakwielstellen van loc en tender. Voor de uitstekende rij-eigenschappen van het model zorgt de overwegend metalen constructie, zijn indrukwekkende trekkracht krijgt hij van zijn sterke in de ketel aangebrachte motor. De legendarische BR 38 met zijn unieke en spannende geschiedenis mag op geen enkele modelspoorbaan ontbreken.
Nieuwe constructie met drinkwaterfilter | Stabiele rijeigenschappen dankzij de metalen constructie | Talrijke mogelijkheden bij digitaal gebruik | Ingebouwd contact voor rookgarnituur, analoog werkend |
Bekijk hieronder alle details.
Ketelopbouw
Een van de markante kenmerken is de ketelopbouw met stoomdom, zandkist en drinkwaterfilter.
Lantaarns
Het model heeft, net zoals in het vroege tijdperk III, nog twee typische Reichsbahn-lantaarns voor en achter.
Kleinste details
Stoomleidingen, pijpen, fluit, dynamo, veiligheidskleppen enz zijn afzonderlijk gemonteerd.
Motor
Motor met vliegwiel in de ketel. Aandrijving via wormwieldrijfwerk in het onderstel op het eerste koppelingswielstel.
Aerodynamisch
Kleine Wagner-windleiplaten zijn links en rechts aangebracht.
Koppeling
Scheidbare stroomgeleidende koppeling, digital schakelbaar
Zandtoevoer buizen
Voorbeeldgetrouwe buizen om zand te strooien.
Rookkamerdeur
Rookkamerdeur met centrale sluiting en nummerplaat iets onder het midden.
Open machinistencabine
Open P8-machinistencabine Pruisisch type met ventilatieopbouw.
Wielen
Wielen met dunne spaken in de juiste diameter, ook de voorloopwielen. Lage wielkransen.
Spaakwielen
Bijzondere aandacht verdienen de spaakwielen in de vakwerkdraaistellen van de sleeptender 2'2'T21,5.
Sleeptender
Sleeptender 2'2'T21,5 met vakwerkdraaistellen en spaakwielen.
Verlichting
Machinistencabine met verlichting en flakkerend licht in de vuurkist.
Toevoerpomp
Enkelvoudige toevoerpomp type Knorr op de linkeromloop.
De Highlights in een overzicht:
Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. Drie aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Tweepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting, in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Geschikt voor rookgarnituur 72270. Flakkerend vuur digitaal schakelbaar. Bovendien is de cabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes. Stroomgeleidende koppeling aan de tender digitaal schakelbaar. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Zuigerstangafschermingen, remslangen en schroefkoppelingen meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 21,3 cm.