Een loc die geschiedenis schreef.

Nieuwe constructie van Märklin. De serie 38 is terug!

Deze in 1921 gebouwde loc uit serie 38.10-40 met serienummer 3676 verrichtte vele jaren dienst, om vervolgens in 1951 te worden omgebouwd tot de legendarische testlocomotief 78 1001 om zo deel uit te gaan maken van de geschiedenis van de Duitse spoorwegtechniek. Als Zomernieuws 2020 brengt Märklin deze fantastische stoomlocomotief weer uit (Märklin artikelnummer 39380).

Voorbeeld: Stoomlocomotief met sleeptender serie 38.10-40 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Vroegere Pruisische P8. Uitvoering met twee ketelopbouwen, kleine Wagner-windleiplaten en baktender. Bedrijfsnummer 38 2919. In gebruik rond 1949/50.

De stoomlocomotief serie 38

Met het voor het vroege tijdperk III typische DRB-lantaarns en de kleine Wagner-windleiplaten is de voorkant voorbeeldgetrouw vormgegeven. Ook de plaatsing van de ketelopbouwen met stoomdom, zandkist en drinkwaterreiniger is overeenkomstig het voorbeeld uitgevoerd. Dit geldt ook voor de spaakwielstellen van loc en tender. Voor de uitstekende rij-eigenschappen van het model zorgt de overwegend metalen constructie, zijn indrukwekkende trekkracht krijgt hij van zijn sterke in de ketel aangebrachte motor. De legendarische BR 38 met zijn unieke en spannende geschiedenis mag op geen enkele modelspoorbaan ontbreken.

 

Nieuwe constructie met drinkwaterfilter

Stabiele rijeigenschappen dankzij de metalen constructie

Talrijke mogelijkheden bij digitaal gebruik

Ingebouwd contact voor rookgarnituur, analoog werkend

Bekijk hieronder alle details.

    Stoomlocomotief in perfectie: Ontdek de BR 38.

 

1

Ketelopbouw

Een van de markante kenmerken is de ketelopbouw met stoomdom, zandkist en drinkwaterfilter.

 

2

Lantaarns

Het model heeft, net zoals in het vroege tijdperk III, nog twee typische Reichsbahn-lantaarns voor en achter.

 

3

Kleinste details

Stoomleidingen, pijpen, fluit, dynamo, veiligheidskleppen enz zijn afzonderlijk gemonteerd.

 

4

Motor

Motor met vliegwiel in de ketel. Aandrijving via wormwieldrijfwerk in het onderstel op het eerste koppelingswielstel.

 

5

Aerodynamisch

Kleine Wagner-windleiplaten zijn links en rechts aangebracht.

 

6

Koppeling

Scheidbare stroomgeleidende koppeling, digital schakelbaar

 

7

Zandtoevoer buizen

Voorbeeldgetrouwe buizen om zand te strooien.

 

8

Rookkamerdeur

Rookkamerdeur met centrale sluiting en nummerplaat iets onder het midden.

 

9

Open machinistencabine

Open P8-machinistencabine Pruisisch type met ventilatieopbouw.

 

10

Wielen

Wielen met dunne spaken in de juiste diameter, ook de voorloopwielen. Lage wielkransen.

 

11

Spaakwielen

Bijzondere aandacht verdienen de spaakwielen in de vakwerkdraaistellen van de sleeptender 2'2'T21,5.

 

12

Sleeptender

Sleeptender 2'2'T21,5 met vakwerkdraaistellen en spaakwielen.

 

13

Verlichting

Machinistencabine met verlichting en flakkerend licht in de vuurkist.

 

14

Toevoerpomp

Enkelvoudige toevoerpomp type Knorr op de linkeromloop.

Het model

De Highlights in een overzicht:

  • Nieuwe constructie
  • Stabiele rijeigenschappen dankzij de metalen constructie.
  • Ingebouwd rookgarnituurcontact, analoog werkend.
  • Zeer goede trekkracht.
  • Zeer goede rijeigenschappen.
  • Ketel, wielen, stangen, frame, tenderbodem en tenderwaterkast van metaal.
  • Stroomgeleidende koppeling aan de tender.

Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. Drie aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Tweepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting, in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Geschikt voor rookgarnituur 72270. Flakkerend vuur digitaal schakelbaar. Bovendien is de cabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes. Stroomgeleidende koppeling aan de tender digitaal schakelbaar. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Zuigerstangafschermingen, remslangen en schroefkoppelingen meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 21,3 cm.

Download nu de brochure over de BR38

Bekijk naast de BR 38 ook de bijpassende personenwagens

Show cookie popup