De "Schorsch" - een unieke machine van de Deutsche Reichsbahn (DR).

[29.09.2021] Een bijzondere, ja zelfs unieke levensgeschiedenis kenmerkt de later “Schorsch“ genoemde stoomlocomotief 18 314 van de Deutsche Reichsbahn (DR) van de DDR. In 1919 in dienst genomen als Badische “Edelrenner“ uit serie “IV h“ werd hij door de DRG overgenomen als 18 314. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de loc geruild tegen een S 3/6 en kwam hij in de sovjetzone, waar de latere VES-M Halle dringend een snelle 4-cilinder stoomloc voor proefritten nodig had. Om nog sneller te worden, werd hij en 1960 voorzien van een gereconstrueerde ketel, deelbekleding, nieuwe machinistencabine en tender en kreeg hij groene lak. Het puntje op de “i” was in 1967 de ombouw naar oliestook. Eind 1971 werd hij uitgerangeerd en in 1984 naar de BRD verkocht. Vanaf 1986 is hij in permanente bruikleen van de HEF een van de topstukken van het Auto- und Technikmuseum in Sinsheim. (Märklin Artikelnummer 39027)

Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief 02 0314-1 met oliestook en olietender van de Deutsche Bundesbahn (DDR). Ombouwversie als testlocomotief van VES-M Halle (Saale). Uitvoering met gereconstrueerde ketel en deelbekleding, op basis van stoomlocomotief 18 314 (voormalige Badische IVh). Met Witte-windleiplaten en Indusi treinbeveilging aan een kant. Zoals in gebruik rond 1970/71.

Markante geschiedenis

Als 18 314 trok zij de luxe trein Rheingold, als 02 0314 behoorde zij tot de legendarische testlocomotieven van de Deutsche Reichsbaan. Märklin en Trix brengen deze zeer bijzondere trein nu in H0 uit.

 

Alle details ontdekken

De informatiefolder over de verrassingslok

Märklin
 

Meer details in Märklin TV Extra Deel 36

By calling the video you agree that your data will be transmitted to YouTube and that you have read the privacy policy.