Elektrisch treinstel serie ICM-1 "Koploper" Art.Nr. 39425

[08.12.2022] De serie ICM (InterCityMaterieel) van de NS is een elektrisch treinstel voor de snelle, comfortabele Intercity-diensten. In de volksmond heet het de "Koploper" vanwege de doorloopkop aan beide uiteinden. De machinistencabine bevindt zich in deze kop boven de wagenovergang. Dat geeft een stoere uitstraling die typisch Nederlands is als Hollandse kaas en bij Märklin als "Hoek van Holland". Tot 2005 was het mogelijk om tijdens de reis via deze overgang naar het volgende treinstel te lopen.
In 1983 startte Talbot in Aachen met de serieproductie van het driedelige treinstel met type-aanduiding ICM-1 nr. 4011 - 4050. Vanaf nr. 4051 veranderde de type-aanduiding in ICM-2. Vanaf 1990 werd de tot dat toe driedelige) ICM als vierdelig treinstel (serie ICM-3 en ICM-4) uitgeleverd.
Het voorbeeld van model 39425 is de inzet van Koploper 4015 in 1987 als Eurocity 67 "Admiraal de Ruyter" Amsterdam  - London voor het traject tot Hoek van Holland.


Driedelig elektrisch treinstel als intercitytreinstel serie ICM-1 „Koploper“ van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Geel/blauwe basiskleurstelling in de standaard uitvoering. 1 motorwagen als eindwagen mBk 2e klas. 1 tussenrijtuig AB 1e/2e klas. 1 stuurstandrijtuig als eindwagen sBk 2e klas. Bestemmingsweergave „Hoek van Holland“. Bedrijfsnummer van het treinstel 4015. Zoals in gebruik in tijdperk IV, in de afleveringstoestand van 1984 - 1988

Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. 3-delige uitvoering. Onderstel bij gemotoriseerde eindwagen van spuitgietmetaal. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel. Twee assen van een draaistel aangedreven. Antislipwielen. Machinistencabines in de twee eindwagens met interieur. Met de rijrichting wisselende stroomvoorziening, via de telkens voorste wagen. Speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Standaard ingebouwde binnenverlichting. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontseinen aan eindwagenzijde 2 en 1 afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Frontsein met voorbeeldgetrouwe lichtgele en rode ledlampjes. Binnenverlichtingen met warmwitte ledlampjes. Gedetailleerde uitvoering van onderstel en opbouw. Aan de eindwagens weergave van de „Scharfenberg“-koppeling met afdekking. Voor dubbele tractie is een extra starre koppelingsverbinding meegeleverd. In standaard uitvoering van de eindwagen met gesloten overgangsdeuren. Weergave van de bij een eindwagen opzij geschoven zwenkdeuren met vouwbalg is mogelijk met het bijgeleverde insteekdeel. Totale lengte van de trein 86,6 cm.

Highlights:

  • Standaard schakelbare led-binnenverlichting.
  • Met diverse Nederlandse stationsmeldingen en omroepberichten in de trein.
  • Digitale speelwerelddecoder mfx+ met uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.
  • Bestemmingsweergave: Hoek van Holland.

Dit model is in gelijkstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 25425 in het Trix H0-assortiment.

Prijs:  559,- EUR

Elektrisch treinstel serie ICM-1 „Koploper“ Art.Nr. 37424

De ICM is ontstaan naar aanleiding van de wens van de NS om voor de Intercity-diensten nieuwe treinstellen aan te schaffen, die flexibel inzetbaar zijn, makkelijk zijn te (ont-)koppelen op knooppuntstations en waarbij de reiziger tijdens de treinrit makkelijk van het ene naar het andere treinstel kan gaan. Hieraan is invulling gegeven door de machinistencabine een etage hoger te positioneren waardoor er ruimte is ontstaan voor de wagenovergang in de markante doorloopkop. In 1977 werd het project gestart met een prototypeserie van zeven driedeilige treinstellen (4001-4007). Verbeteringen hieruit zijn gerealiseerd in de eerste productieserie ICM-1. ICM-2 kenmerkt zich door een zogenaamde Chopper-aansturing van de motoren. De vierdelige series ICM-3 en ICM-4 onderscheiden zich door drie aangedreven draaistellen. Talbot was verantwoordelijk voor het mechanische deel van de Koploper. CEM Oerlikon en Holec waren dat voor het elektrische gedeelte. In deze eeuw zijn de series ICM-1 tot en met ICM-4 gemoderniseerd als serie ICMm. Daarbij verviel de mogelijkheid om de doorloopkop te gebruiken. De binneninrichting is compleet gerenoveerd met invalidetoiletten, airconditioning en reizigerinformatiedisplays. Het heeft geresulteerd in 13% meer zitplaatsen.


Driedelig elektrisch treinstel „Koploper“ als intercitytreinstel serie ICM-1 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Uitvoering in KLM-vormgeving. 1 motorwagen als eindwagen mBk 2e klasse, 1 tussenwagen AB 1e/2e klasse, 1 stuurstandrijtuig als eindwagen sBk 2e klasse. Bedrijfsnummer van het treinstel 4011. In gebruik in 1986/87

Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. 3-delige uitvoering. Onderstel bij gemotoriseerde eindwagen van spuitgietmetaal. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel. 2 assen in een draaistel aangedreven. Antislipbanden. Machinistencabines in de twee eindwagens met interieur. Met de rijrichting wisselende stroomvoorziening via de telkens voorste wagen. Speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Standaard ingebouwde binnenverlichting. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontseinen aan eindwagenzijde 2 en 1 afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Frontsein met voorbeeldgetrouwe lichtgele en rode ledlampjes. Binnenverlichtingen met warmwitte ledlampjes. Gedetailleerde uitvoering van onderstel en opbouw. Aan de eindwagens weergave van de „Scharfenberg"-koppeling met afdekking. Voor dubbele tractie is een extra starre koppelingsverbinding meegeleverd. In standaard uitvoering van de eindwagen met gesloten overgangsdeuren. Weergave van een bij een eindwagen opzij geschoven zwenkdeuren met vouwbalg is mogelijk met het bijgeleverde insteekdeel. Totale lengte van de trein: 86,6 cm.

Highlights:

  • Standaard schakelbare led-binnenverlichting.
  • Met digitale speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties
  • Bestemmingdisplay: Amsterdam CS, Schiphol.

Dit model is in gelijkstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 22396 in het Trix H0-assortiment.

Prijs: 559,- EUR

Koploper
 

Folder om te downloaden

Alle details op een rij in de folder.

DEENNL